כיצד נכין את בני הנוער שלנו לעולם המבוגרים
כל הורה לבן נוער מכיר את התחושה המורכבת הזו - מצד אחד גאווה והתפעלות מהילד שהופך למבוגר, ומצד שני דאגה עמוקה וחשש מהחשיפה לעולם הרחב. אנחנו רוצים להגן ויחד עם זאת לחשוף, לתמוך אבל לא לשלוט יותר מדי. הליווי שלנו כהורים לנוער מתבגר מלא קונפליקטים ודאגות. התחושה המלווה אותנו היא שלעולם לא נהיה חברים שלהם - וזה בסדר גמור! גם אנחנו פעם היינו מתבגרים ומרדנו בהורינו.
אבל יש דבר אחד שבכוחנו לעשות עבורם - לחזק את התפקודים הניהוליים שלהם.
תפקודים ניהוליים הם מיומנויות קוגניטיביות שמאפשרות זיהוי, שליטה ובקרה על הרגשות וההתנהגויות. אלו הכלים הקוגניטיביים שעוזרים לנו לתפקד ביום יום באופן יעיל ומועיל, ובעיקר - להתגבר על קשיים ולהגיע למטרות שלנו.
חשוב להבין: כשהילד שלנו מתנהג באופן מאתגר, אל תאשימי אותו. אלו סימפטומים של קושי רגשי או קוגניטיבי, לא חוסר רצון טוב.
פיתוח כלים אלו יעזור לבני הנוער שלנו להצליח בלימודים, בחברה ובזוגיות - בעצם בכל תחומי החיים.
מה זה: יכולת למתן רגשות שנובעים מלחץ - תסכול, פחד, חרדה - כדי להמשיך לתפקד ולהשיג מטרות.
איך מתרגלים:
חשוב לזכור: ויסות רגשי מתפתח בעיקר עם הבגרות!
מה זה: יכולת למצוא פתרונות ולבחור דרכים שונות כשדברים לא מתנהלים כמתוכנן.
איך מתרגלים:
מה זה: יכולת להעריך את יעילות החשיבה והתפקוד - מה לשמר ומה לשפר.
איך מתרגלים:
מה זה: יכולת להגדיר מטרות, לתכנן צעדים ולפעול לפי תוכנית גם כשיש הסחות.
איך מתרגלים:
מה זה: יכולת להתמקד במשימה ולהתמיד בה, להגיע להנעה עצמית ללא ניהול הורי.
איך מתרגלים:
מה זה: שימור מידע וידע הנחוצים לביצוע והשלמת משימות.
איך מתרגלים:
מה זה: יכולת לחשוב על תוצאות והשלכות לפני תגובה, להפעיל מוח חושב במקום מוח מרגיש.
איך מתרגלים:
מה זה: יכולת הנעה עצמית, התארגנות והתחלת משימות באופן עצמאי.
איך מתרגלים:
סידור המרחב ונטרול אלמנטים מסיחים בזמן הפעולה
תרגילים להפעלת מוח חושב - למשל ספירה לאחור
חיבור בין דבר שהנער אוהב לדבר שצריך עידוד: אחרי 10 דקות משחק → הכנת שיעורים → שוב הפסקה קצרה
ככל שמתחילים מוקדם יותר, כך יותר קל. אל תחכי שזה יתפתח מעצמו!
זה משפר ביטחון עצמי ומאפשר צמיחה בטוחה
אנחנו ההורים מלמדים הכי הרבה בהתנהלות שלנו - הילדים רואים איך אנחנו מתמודדים עם קשיים
לא לשלוט מדי ולא לוותר מדי. המטרה שהנער יכוון ויניע את עצמו ללא הנחיה שלנו
רשימת תופעות שכדאי לשים אליהן לב:
• קושי בפתרון בעיות ויציאה מאיזון עם מידע חדש
• קושי בלמידה והתרכזות במשימות
• קושי בפעילות על פי הנחיות
• אין למידה מניסיון העבר
• קושי בארגון, תכנון וסיום משימות
• אגרסיביות ושיח אלים
• קושי בניהול חיים חברתיים
זכרי: אלו לא "תירוצים" אלא סימנים למקום שדורש חיזוק!
אימהות יקרות, זה לא קרב מול בני הנוער שלנו - זה שותפות. כן, הם מתמרדים ומתנגדים, זה חלק מהתהליך הטבעי שלהם. אבל אם נצליח לחזק את התפקודים הניהוליים שלהם עכשיו, נעניק להם כלים לכל החיים. אם הילד יגדל בלי מערכת ניהול עצמי נכונה, הקשיים שלו יגדירו אותו, וכמבוגר יהיה לו הרבה יותר קשה לשנות. התחילו היום. תתחילו קטן. תתמידו.
הילדים שלנו זקוקים לנו לא כדי לפתור עבורם בעיות, אלא כדי ללמד אותם איך לפתור בעצמם.
רוצות ללמוד עוד כלים מעשיים לחיזוק התפקודים הניהוליים אצל בני הנוער? הצטרפו אלינו ב-MAMAMENTOR למפגשים המיועדים להורים לבני נוער.ארבל סולומון | MAMAMENTOR
מטפלת ACT | בוגרת פסיכולוגיה וחינוך | בוגרת מסלול כישורי חברתיים לבני נוער