תפקודים ניהוליים לבני נוער: המפתח להצלחה בחיים

כיצד נכין את בני הנוער שלנו לעולם המבוגרים


הדילמה שלנו כהורים לבני נוער

כל הורה לבן נוער מכיר את התחושה המורכבת הזו - מצד אחד גאווה והתפעלות מהילד שהופך למבוגר, ומצד שני דאגה עמוקה וחשש מהחשיפה לעולם הרחב. אנחנו רוצים להגן ויחד עם זאת לחשוף, לתמוך אבל לא לשלוט יותר מדי. הליווי שלנו כהורים לנוער מתבגר מלא קונפליקטים ודאגות. התחושה המלווה אותנו היא שלעולם לא נהיה חברים שלהם - וזה בסדר גמור! גם אנחנו פעם היינו מתבגרים ומרדנו בהורינו.

אבל יש דבר אחד שבכוחנו לעשות עבורם - לחזק את התפקודים הניהוליים שלהם.


מה הם תפקודים ניהוליים?

תפקודים ניהוליים הם מיומנויות קוגניטיביות שמאפשרות זיהוי, שליטה ובקרה על הרגשות וההתנהגויות. אלו הכלים הקוגניטיביים שעוזרים לנו לתפקד ביום יום באופן יעיל ומועיל, ובעיקר - להתגבר על קשיים ולהגיע למטרות שלנו. 

חשוב להבין: כשהילד שלנו מתנהג באופן מאתגר, אל תאשימי אותו. אלו סימפטומים של קושי רגשי או קוגניטיבי, לא חוסר רצון טוב.

פיתוח כלים אלו יעזור לבני הנוער שלנו להצליח בלימודים, בחברה ובזוגיות - בעצם בכל תחומי החיים.


8 התפקודים הניהוליים החיוניים

1. ויסות רגשי 💙

מה זה: יכולת למתן רגשות שנובעים מלחץ - תסכול, פחד, חרדה - כדי להמשיך לתפקד ולהשיג מטרות.

איך מתרגלים:

  • זיהוי הרגשות השליליים המעכבים
  • תרגילי נשימה בזמני רגיעה
  • ספירה לאחור כשעולה מתח
  • מיינדפולנס ואימון מנטלי

חשוב לזכור: ויסות רגשי מתפתח בעיקר עם הבגרות!

2. חשיבה גמישה 🔄

מה זה: יכולת למצוא פתרונות ולבחור דרכים שונות כשדברים לא מתנהלים כמתוכנן.

איך מתרגלים:

  • הבנה שיש תמיד עוד אופציות
  • לראות בכל קושי הזדמנות ללמוד
  • תרגול השאלה "ומה עוד יכול להיות?"
  • פיתוח יכולת התפשרות ואסטרטגיה

3. ניתור עצמי 🎯

מה זה: יכולת להעריך את יעילות החשיבה והתפקוד - מה לשמר ומה לשפר.

איך מתרגלים:

  • תרגילי משוב לחוזקות ולחולשות
  • חשיבה בונה ולא שיפוטית
  • הבנה שכל קושי בא ללמד אותנו
  • עריכת רשימות התנהלות יומית

4. תכנון משימות 📋

מה זה: יכולת להגדיר מטרות, לתכנן צעדים ולפעול לפי תוכנית גם כשיש הסחות.

איך מתרגלים:

  • יומנים והתראות
  • לוח מחיק - לכתוב, לכתוב, לכתוב!
  • הגדרת מטרות מדויקות עם זמנים
  • תכנון בר השגה ותיעדוף נכון

5. פוקוס וניהול עצמי 🎪

מה זה: יכולת להתמקד במשימה ולהתמיד בה, להגיע להנעה עצמית ללא ניהול הורי.

איך מתרגלים:

  • הפחתת הסחות - ארגון חדר ומרחב למידה
  • ויסות רגשי בדיבור עצמי חיובי
  • פעילות מווסת כמו ספורט
  • תיעדוף: קודם חובות, אחר כך זכויות

6. זיכרון עבודה 🧠

מה זה: שימור מידע וידע הנחוצים לביצוע והשלמת משימות.

איך מתרגלים:

  • משחקי זיכרון כמו "משחק הזיכרון"
  • "חי צומח דומם", שמות ערים ובירות
  • התחלה מוקדמת כמה שיותר
  • התאמה לתפיסה האישית (חזותי/אודיטורי/תחושתי)

7. עיכוב תגובה ⏸️

מה זה: יכולת לחשוב על תוצאות והשלכות לפני תגובה, להפעיל מוח חושב במקום מוח מרגיש.

איך מתרגלים:

  • חקירת המחשבות לפי מודל אפר"ת
  • פיתוח מנגנוני ויסות
  • הבנה שמכל טעות לומדים
  • משחקים כמו "דג מלוח" לשליטה עצמית

8. הפעלה ⚡

מה זה: יכולת הנעה עצמית, התארגנות והתחלת משימות באופן עצמאי.

איך מתרגלים:

  • התחלה לזמן קצר ומוקצב
  • תזכורות ביצוע משימות
  • חיזוקים חיוביים על כל יוזמה
  • חיבור למשמעות - למה זה חשוב?

שלושה צעדים בסיסיים לניהול עצמי

צעד 1: הפחתת הסחות

סידור המרחב ונטרול אלמנטים מסיחים בזמן הפעולה

צעד 2: ויסות רגשי

תרגילים להפעלת מוח חושב - למשל ספירה לאחור

צעד 3: מציאת המוטיבציה

חיבור בין דבר שהנער אוהב לדבר שצריך עידוד: אחרי 10 דקות משחק → הכנת שיעורים → שוב הפסקה קצרה


איך בונים מכניזם תומך?

התחילי מוקדם 🌱

ככל שמתחילים מוקדם יותר, כך יותר קל. אל תחכי שזה יתפתח מעצמו!

בני סביבה תומכת 🏗️

 זה משפר ביטחון עצמי ומאפשר צמיחה בטוחה

תני דוגמה אישית 👥

אנחנו ההורים מלמדים הכי הרבה בהתנהלות שלנו - הילדים רואים איך אנחנו מתמודדים עם קשיים

שמרי על איזון ⚖️

לא לשלוט מדי ולא לוותר מדי. המטרה שהנער יכוון ויניע את עצמו ללא הנחיה שלנו


סימני אזהרה לקושי בתפקוד ניהולי

רשימת תופעות שכדאי לשים אליהן לב:

• קושי בפתרון בעיות ויציאה מאיזון עם מידע חדש 

• קושי בלמידה והתרכזות במשימות 

• קושי בפעילות על פי הנחיות 

• אין למידה מניסיון העבר 

• קושי בארגון, תכנון וסיום משימות 

• אגרסיביות ושיח אלים 

• קושי בניהול חיים חברתיים

זכרי: אלו לא "תירוצים" אלא סימנים למקום שדורש חיזוק!


המסר שלי אליכן

אימהות יקרות, זה לא קרב מול בני הנוער שלנו - זה שותפות. כן, הם מתמרדים ומתנגדים, זה חלק מהתהליך הטבעי שלהם. אבל אם נצליח לחזק את התפקודים הניהוליים שלהם עכשיו, נעניק להם כלים לכל החיים. אם הילד יגדל בלי מערכת ניהול עצמי נכונה, הקשיים שלו יגדירו אותו, וכמבוגר יהיה לו הרבה יותר קשה לשנות. התחילו היום. תתחילו קטן. תתמידו.

הילדים שלנו זקוקים לנו לא כדי לפתור עבורם בעיות, אלא כדי ללמד אותם איך לפתור בעצמם.


רוצות ללמוד עוד כלים מעשיים לחיזוק התפקודים הניהוליים אצל בני הנוער? הצטרפו אלינו ב-MAMAMENTOR למפגשים המיועדים להורים לבני נוער.ארבל סולומון | MAMAMENTOR

מטפלת ACT | בוגרת פסיכולוגיה וחינוך | בוגרת מסלול כישורי חברתיים לבני נוער